Les 1 Theorieles. (Kennismaken met Piet Mondriaan)
Doel leerlingen:
De leerlingen maken kennis met Piet Mondriaan.
De leerlingen leren de manier van werken van Piet Mondriaan.
De leerlingen leren foto`s te maken van kubussen en vierkanten.
De leerlingen leren het begrip primaire kleuren en wat je hiermee kan.
De leerlingen leren de begrippen realistisch en abstract.
Voorbereiding
Leerlingen
- Leerlingen hebben voor
huiswerk 3 foto`s moeten maken van iets in huis dat vierkant of rechthoekig is.
Leerkracht
- Moet het huiswerk op
tijd hebben opgegeven.
- Moet de klas in
groepjes van 4 indelen.
- Moet zorgen dat het
materiaal aanwezig is. Van te vore op de tafels 4 kwasten, dik wit papier, 3
flessen verf (blauw, geel, rood) een bekertje water, een aantal papiertjes om
af te drogen. Vast klaarzetten voor de afronding van de les (per tafelgroep een
groot gekleurd vel, 2 potjes lijm, 2 scharen)
- De theorie over Piet
Mondriaan hebben bestudeerd.
Beginsituatie
De leerlingen hebben op school nog nooit kennis gemaakt met het werk van
Piet Mondriaan het dus nieuw voor hen. Het kan zijn dat een enkele leerling dit
wel al van huis uit heeft meegekregen. De leerlingen kunnen verf mengen en
weten dat als je een andere kleur gebruikt het afspoelt in een bekertje water
en vervolgens afdroogt met een papiertje.
Tijd
50 minuten
Inleiding 5 minuten
De leerlingen hebben foto`s moeten maken van rechthoeken en vierkanten in
huis. Klassikaal bespreken we wat de overeenkomsten zijn en praten hier met
elkaar over in groepjes van 4.
Kern
30 minuten
Na het overleg in de groepjes ga ik van start met de theorie. Ik start met
de vraag waarom zou ik hebben gevraagd om deze foto`s te verzamelen, wie heeft
een idee? Als het antwoord niet vanuit de klas komt vertel ik dat er een
schilder is die altijd werkte met vierkanten en rechthoeken. Ik laat hierbij
een aantal voorbeelden van zijn werk zien. Vervolgens vraag ik wie er nog meer
overeenkomsten ziet. Het antwoord hierop moet zijn dat er alleen gebruik wordt
van de primaire kleuren, zwart en wit. De leerlingen kennen het begrip primaire
kleuren niet dus benoemen deze. Vervolgens zal ik het begrip aanleren en vertel
dat ze met deze 3 kleuren alle kleuren kunnen maken. Om dit te kunnen begrijpen
vind ik dat de leerlingen dit zelf moeten ervaren. Ik heb hiervoor per
tafelgroep blauwe, rode en gele verf neergezet, dik wit papier, 4 kwasten, een
beker water en een papiertje. Ik geef hen een aantal opdrachten zonder dat ik
zeg welke kleuren ze moeten mengen. De kleuren die zij moeten maken zijn
oranje, paars, groen. Hier krijgen ze ongeveer 10 minuten voor om dit te
ervaren. Als de leerlingen hier klaar mee zijn laat ik het opruimen.
Als de tafels weer leeg zijn vertel ik weer wat over Piet Mondriaan aan de
hand van een powerpoint. Hierbij vat ik eerst samen dat hij gebruik maakt van
primaire kleuren en alleen rechthoeken en vierkanten. Vervolgens vertel ik dat
hij niet altijd zo heeft geschilderd maar ook van realistisch naar abstract
ging. De begrippen licht ik toe en laat ik zien met behulp van een voorbeeld.
(de boom) Ook behandel ik de rietveld stoel en de stijl.
Afsluiting
15 minuten
Als afsluiting van de les pakken we de foto`s er weer even bij. Ik laat het
materiaal dat ik van te vore heb klaargezet per tafelgroep uitdelen. Vervolgens
laat ik iedere tafelgroep hiervan een collage maken. Deze hangen we als ze af
zijn in het klaslokaal. Na de collage stel ik een aantal vragen ter controle of
de doelen zijn behaald. (Wat zijn de primaire kleuren en wat kan je hiermee?,
wat is het verschil tussen abstract en realistisch etc.)
Tot slot vertel ik de leerlingen dat we vandaag de kleuren en vormen hebben
behandeld en dat we volgende les aan de slag gaan met abstract- realistisch
Geen opmerkingen:
Een reactie posten