Theorieles

Les 1 Theorieles. (Kennismaken met Piet Mondriaan)

Doel leerlingen:
De leerlingen maken kennis met Piet Mondriaan.
De leerlingen leren de manier van werken van Piet Mondriaan.
De leerlingen leren foto`s te maken van kubussen en vierkanten.
De leerlingen leren het begrip primaire kleuren en wat je hiermee kan.
De leerlingen leren de begrippen realistisch en abstract.

Voorbereiding
Leerlingen
- Leerlingen hebben voor huiswerk 3 foto`s moeten maken van iets in huis dat vierkant of rechthoekig is.
Leerkracht
- Moet het huiswerk op tijd hebben opgegeven. 
- Moet de klas in groepjes van 4 indelen.
- Moet zorgen dat het materiaal aanwezig is. Van te vore op de tafels 4 kwasten, dik wit papier, 3 flessen verf (blauw, geel, rood) een bekertje water, een aantal papiertjes om af te drogen. Vast klaarzetten voor de afronding van de les (per tafelgroep een groot gekleurd vel, 2 potjes lijm, 2 scharen)
-  De theorie over Piet Mondriaan hebben bestudeerd.

Beginsituatie
De leerlingen hebben op school nog nooit kennis gemaakt met het werk van Piet Mondriaan het dus nieuw voor hen. Het kan zijn dat een enkele leerling dit wel al van huis uit heeft meegekregen. De leerlingen kunnen verf mengen en weten dat als je een andere kleur gebruikt het afspoelt in een bekertje water en vervolgens afdroogt met een papiertje.

Tijd
50 minuten

Inleiding           5 minuten
De leerlingen hebben foto`s moeten maken van rechthoeken en vierkanten in huis. Klassikaal bespreken we wat de overeenkomsten zijn en praten hier met elkaar over in groepjes van 4.

Kern                30 minuten
Na het overleg in de groepjes ga ik van start met de theorie. Ik start met de vraag waarom zou ik hebben gevraagd om deze foto`s te verzamelen, wie heeft een idee? Als het antwoord niet vanuit de klas komt vertel ik dat er een schilder is die altijd werkte met vierkanten en rechthoeken. Ik laat hierbij een aantal voorbeelden van zijn werk zien. Vervolgens vraag ik wie er nog meer overeenkomsten ziet. Het antwoord hierop moet zijn dat er alleen gebruik wordt van de primaire kleuren, zwart en wit. De leerlingen kennen het begrip primaire kleuren niet dus benoemen deze. Vervolgens zal ik het begrip aanleren en vertel dat ze met deze 3 kleuren alle kleuren kunnen maken. Om dit te kunnen begrijpen vind ik dat de leerlingen dit zelf moeten ervaren. Ik heb hiervoor per tafelgroep blauwe, rode en gele verf neergezet, dik wit papier, 4 kwasten, een beker water en een papiertje. Ik geef hen een aantal opdrachten zonder dat ik zeg welke kleuren ze moeten mengen. De kleuren die zij moeten maken zijn oranje, paars, groen. Hier krijgen ze ongeveer 10 minuten voor om dit te ervaren. Als de leerlingen hier klaar mee zijn laat ik het opruimen.
Als de tafels weer leeg zijn vertel ik weer wat over Piet Mondriaan aan de hand van een powerpoint. Hierbij vat ik eerst samen dat hij gebruik maakt van primaire kleuren en alleen rechthoeken en vierkanten. Vervolgens vertel ik dat hij niet altijd zo heeft geschilderd maar ook van realistisch naar abstract ging. De begrippen licht ik toe en laat ik zien met behulp van een voorbeeld. (de boom) Ook behandel ik de rietveld stoel en de stijl.

Afsluiting                     15 minuten
Als afsluiting van de les pakken we de foto`s er weer even bij. Ik laat het materiaal dat ik van te vore heb klaargezet per tafelgroep uitdelen. Vervolgens laat ik iedere tafelgroep hiervan een collage maken. Deze hangen we als ze af zijn in het klaslokaal. Na de collage stel ik een aantal vragen ter controle of de doelen zijn behaald. (Wat zijn de primaire kleuren en wat kan je hiermee?, wat is het verschil tussen abstract en realistisch etc.)

Tot slot vertel ik de leerlingen dat we vandaag de kleuren en vormen hebben behandeld en dat we volgende les aan de slag gaan met abstract- realistisch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten