Inleiding Lessenserie

Thema en Lessenserie


Wij hebben gekozen voor het thema kleuren. Wij vinden dat het thema kleuren goed past bij Piet Mondriaan. Wij hebben bedacht dat we de lessen gaan ontwerpen voor een middenbouw groep. We beginnen met een les (zie lesvoorbereidingen) waarin wij de voorkennis van de leerlingen activeren m.b.t. kleuren en waarin wij de leerlingen nieuwe dingen aanleren. Zo behandelen we in deze les het mengen van kleuren en wat kleuren nou precies zijn. De andere lessen sluiten zowel aan op het thema kleuren als op de schilder Piet Mondriaan. Wij zorgen voor praktische opdrachten door vooral ‘doe’ opdrachten te ontwerpen. We hebben een verdeling van ongeveer 75% ‘doe’ opdrachten en 25% theorie opdrachten op een werkblad of stencil. Wij hebben hier expres voor gekozen omdat we weten dat je meer leert als je iets doet dan dat je naar iets luistert. Ook vinden wij het belangrijk dat leerlingen naar elkaar kijken en op elkaars werk reflecteren. Deze leerlijn staan ook beschreven op tule.slo, bij de kerndoelen voor het nederlands basisonderwijs.: ‘De leerlingen kunnen reflecteren op elkaars werk.’ Wij vinden dit heel belangrijk omdat een kind moet kunnen reflecteren. Reflecteren is een manier van communiceren, een manier van kijken naar jezelf of naar de ander. Door reflecteren ben je je meer bewust van dingen. Wij hebben gekozen voor het thema kleuren omdat dit goed aansluit bij de schilder. Wij zijn van mening dat het thema goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten