Lessen 2D


Les 2          Van realistisch naar abstract



Doelen leerlingen:
* Aan het einde van de les begrijpen de leerlingen wat abstractie is. 
* Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe ze van een realistisch beeld iets abstracts kunnen maken. 
* aan het einde van les hebben de leerlingen geleerd dat abstractie nauw staat met je gevoel. 

Voorbereiding
Leerlingen
- De leerlingen hebben een plaatje of foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft.
- De leerlingen zitten in groepjes van minimaal 4 leerlingen.
Leerkracht
Nodig:
- Beeldplaten. Voorbeelden van naturalist naar abstract. Hierbij kan je een voorbeeld nemen van Piet Mondriaan van de boom (zie bijlage).
- Dunne kwasten
- Dik papier A3
- Verf
- Bakjes/bekers voor water
- verfschorten
Beginsituatie
- De leerlingen weten dat Piet Mondriaan begon met naturalistisch schilderde en  uiteindelijk alleen nog abstracte schilderijen maakte.

Tijd 
60minuten
Inleiding           10 minuten
De leerlingen hebben een foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft. Bespreek met de kinderen wat er op de foto te zien is. Probeer verschillende plaatjes te bespreken. Stel vragen als: wat zie je allemaal?, welke kleuren zie je?  Vertel de leerlingen dat ze het plaatje die ze mee hebben genomen ook een abstracte schilderij van gaan maken. Laat nog een keer de voorbeelden van de boom zien van Piet Mondriaan of het filmpje http://www.lukkie.me/kunst-beschouwen tot 1 minuut. Laat duidelijk naar voren komen dat hij naturalistisch begon en dat zijn schilderijen steeds abstracter werden
.  Leg de leerlingen uit dat ze hun gevoel mogen gebruiken bij de keuze van kleuren en vormen.  Ze zijn helemaal vrij in hoe ze het maken. Alles is goed als je maar kan toelichten hoe het afgeleid is van het realistische natuurplaatje.

Kern                45 minuten
De leerlingen beginnen aan de opdracht. Loop rondjes om de leerlingen te ondersteunen. 

Afsluiting         5 minuten

geef  5 minuten voor tijd aan dat de kinderen het werk moeten afronden. Laat de leerlingen hun naam op het schilderij zetten. Wijs een leerling aan per schildertafel die de verfkwasten ophaalt en uitspoelt bij de kraan.  Bespreek  het eindresultaat met de leerlingen. Met vragen als: waarom heb je voor deze vormen gekozen?, waarom heb je voor deze kleuren gekozen? Geef aan de schilderijen een nacht blijven drogen in het lokaal.




 Piet mondriaan
Voorbeelden van abstractie in de natuur




Les 3                    Striptekenen

Doel leerlingen:
De leerlingen oefenen met het ontwerpen en bedenken van een strip.
De leerlingen oefenen met het werken in tweetallen.

Voorbereiding
Leerlingen
-
Leerkracht
-  De leerkracht moet tweetallen hebben gevormd of hebben nagedacht hoe deze worden gevormd
-  De leerkracht moet het materiaal hebben klaargelegd. (Kladpapier, zwarte stiften/potloden, gekleurde rode, blauwe en gele potloden, a3 papier per tweetal)
-  De leerkracht moet een voorbeeldstrip hebben.+ leeg Storyboard

Beginsituatie
De leerlingen hebben al eens vaker een stripverhaal gemaakt. De leerlingen weten wat de primaire zijn.

Tijd
60 minuten

Inleiding           5 minuten
Ik laat als voorbeeld een stripverhaal zien aan de klas, aan de hand daarvan vertel ik dat we vandaag ook een stripverhaal gaan tekenen. Wel vertel ik dat we dat in de “stijl” van Piet Mondriaan gaan doen. Ik herhaal even kort wat ook al weer de belangrijkste kenmerken zijn. (Primaire kleuren gebruiken en zwarte lijnen, alleen vierkanten en rechthoeken gebruiken)

Kern                50 minuten
De leerlingen mogen in tweetallen een stripverhaal bedenken, het gaat wel alleen om 1 a3 vel waar dit op moet passen. Als ze een verhaallijn hebben bedacht mogen ze die uitwerken op kladpapier. Wanneer deze is uitgewerkt en de leerlingen er tevreden over zijn mogen ze het uitwerken op a3 papier. Ze tekenen de strip met zwarte stift of dik zwart potloot. Als alles is getekend is mogen ze de strip inkleuren met blauw, geel en rood. Zo krijg je uiteindelijk een strip met alleen de primaire kleuren en deze hangen we als ze af zijn in het klaslokaal.

Afsluiting         5 minuten
We bespreken even kort wat we vandaag hebben gedaan en dat we de volgende les aandacht besteden aan het vouwen.
Ook houden we een soort markt waar we allemaal naar elkaars stripverhaal kunnen kijken.

Storyboard



Voorbeeld stripverhaal



Geen opmerkingen:

Een reactie posten