Doelen leerlingen:
* Aan het einde van de les begrijpen de leerlingen wat abstractie is.
* Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe ze van een realistisch beeld iets abstracts kunnen maken.
* aan het einde van les hebben de leerlingen geleerd dat abstractie nauw staat met je gevoel.
Voorbereiding
Leerlingen
- De leerlingen hebben een plaatje of foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft.
- De leerlingen zitten in groepjes van minimaal 4 leerlingen.
Leerkracht
Nodig:
- Beeldplaten. Voorbeelden van naturalist naar abstract. Hierbij kan je een voorbeeld nemen van Piet Mondriaan van de boom (zie bijlage).
- Dunne kwasten
- Dik papier A3
- Verf
- Bakjes/bekers voor water
- verfschorten
- De leerlingen hebben een plaatje of foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft.
- De leerlingen zitten in groepjes van minimaal 4 leerlingen.
Leerkracht
Nodig:
- Beeldplaten. Voorbeelden van naturalist naar abstract. Hierbij kan je een voorbeeld nemen van Piet Mondriaan van de boom (zie bijlage).
- Dunne kwasten
- Dik papier A3
- Verf
- Bakjes/bekers voor water
- verfschorten
Beginsituatie
- De leerlingen weten dat Piet Mondriaan begon met naturalistisch schilderde en uiteindelijk alleen nog abstracte schilderijen maakte.
Tijd
60minuten
- De leerlingen weten dat Piet Mondriaan begon met naturalistisch schilderde en uiteindelijk alleen nog abstracte schilderijen maakte.
Tijd
60minuten
Inleiding 10 minuten
De leerlingen hebben een foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft. Bespreek met de kinderen wat er op de foto te zien is. Probeer verschillende plaatjes te bespreken. Stel vragen als: wat zie je allemaal?, welke kleuren zie je? Vertel de leerlingen dat ze het plaatje die ze mee hebben genomen ook een abstracte schilderij van gaan maken. Laat nog een keer de voorbeelden van de boom zien van Piet Mondriaan of het filmpje http://www.lukkie.me/kunst-beschouwen tot 1 minuut. Laat duidelijk naar voren komen dat hij naturalistisch begon en dat zijn schilderijen steeds abstracter werden. Leg de leerlingen uit dat ze hun gevoel mogen gebruiken bij de keuze van kleuren en vormen. Ze zijn helemaal vrij in hoe ze het maken. Alles is goed als je maar kan toelichten hoe het afgeleid is van het realistische natuurplaatje.
Kern 45 minuten
De leerlingen beginnen aan de opdracht. Loop rondjes om de leerlingen te ondersteunen.
Afsluiting 5 minuten
geef 5 minuten voor tijd aan dat de kinderen het werk moeten afronden. Laat de leerlingen hun naam op het schilderij zetten. Wijs een leerling aan per schildertafel die de verfkwasten ophaalt en uitspoelt bij de kraan. Bespreek het eindresultaat met de leerlingen. Met vragen als: waarom heb je voor deze vormen gekozen?, waarom heb je voor deze kleuren gekozen? Geef aan de schilderijen een nacht blijven drogen in het lokaal.
De leerlingen hebben een foto meegenomen van iets wat met de natuur te maken heeft. Bespreek met de kinderen wat er op de foto te zien is. Probeer verschillende plaatjes te bespreken. Stel vragen als: wat zie je allemaal?, welke kleuren zie je? Vertel de leerlingen dat ze het plaatje die ze mee hebben genomen ook een abstracte schilderij van gaan maken. Laat nog een keer de voorbeelden van de boom zien van Piet Mondriaan of het filmpje http://www.lukkie.me/kunst-beschouwen tot 1 minuut. Laat duidelijk naar voren komen dat hij naturalistisch begon en dat zijn schilderijen steeds abstracter werden. Leg de leerlingen uit dat ze hun gevoel mogen gebruiken bij de keuze van kleuren en vormen. Ze zijn helemaal vrij in hoe ze het maken. Alles is goed als je maar kan toelichten hoe het afgeleid is van het realistische natuurplaatje.
Kern 45 minuten
De leerlingen beginnen aan de opdracht. Loop rondjes om de leerlingen te ondersteunen.
Afsluiting 5 minuten
geef 5 minuten voor tijd aan dat de kinderen het werk moeten afronden. Laat de leerlingen hun naam op het schilderij zetten. Wijs een leerling aan per schildertafel die de verfkwasten ophaalt en uitspoelt bij de kraan. Bespreek het eindresultaat met de leerlingen. Met vragen als: waarom heb je voor deze vormen gekozen?, waarom heb je voor deze kleuren gekozen? Geef aan de schilderijen een nacht blijven drogen in het lokaal.
Doel leerlingen:
De leerlingen oefenen met het ontwerpen en bedenken van een strip.
De leerlingen oefenen met het werken in tweetallen.
Voorbereiding
Leerlingen
-
Leerkracht
- De leerkracht moet
tweetallen hebben gevormd of hebben nagedacht hoe deze worden gevormd
- De leerkracht moet het
materiaal hebben klaargelegd. (Kladpapier, zwarte stiften/potloden, gekleurde
rode, blauwe en gele potloden, a3 papier per tweetal)
- De leerkracht moet een
voorbeeldstrip hebben.+ leeg Storyboard
Beginsituatie
De leerlingen hebben al eens vaker een stripverhaal gemaakt. De leerlingen
weten wat de primaire zijn.
Tijd
60 minuten
Inleiding 5 minuten
Ik laat als voorbeeld een stripverhaal zien aan de klas, aan de hand
daarvan vertel ik dat we vandaag ook een stripverhaal gaan tekenen. Wel vertel
ik dat we dat in de “stijl” van Piet Mondriaan gaan doen. Ik herhaal even kort
wat ook al weer de belangrijkste kenmerken zijn. (Primaire kleuren gebruiken en
zwarte lijnen, alleen vierkanten en rechthoeken gebruiken)
Kern
50 minuten
De leerlingen mogen in tweetallen een stripverhaal bedenken, het gaat wel
alleen om 1 a3 vel waar dit op moet passen. Als ze een verhaallijn hebben
bedacht mogen ze die uitwerken op kladpapier. Wanneer deze is uitgewerkt en de
leerlingen er tevreden over zijn mogen ze het uitwerken op a3 papier. Ze
tekenen de strip met zwarte stift of dik zwart potloot. Als alles is getekend
is mogen ze de strip inkleuren met blauw, geel en rood. Zo krijg je
uiteindelijk een strip met alleen de primaire kleuren en deze hangen we als ze
af zijn in het klaslokaal.
Afsluiting 5 minuten
We bespreken even kort wat we vandaag hebben gedaan en dat we de volgende
les aandacht besteden aan het vouwen.
Voorbeeld stripverhaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten